ת"א 3939-06, עאליה אבו אלחוף נ' המכללה האקדמית תל-חי
כב' השופטת עירית הוד
18.01.2009
רקע התביעה
מדובר בתובענה נזיקית- כספית על סך 100,000 ש"ח אשר הגישה התובעת בגין נזקים אשר נגרמו לה, לטענתה, עת סירבה הנתבעת לקבלה ללימודים גבוהים בשל נכותה, אשר נגרמה כתוצאה משיתוק מוחין מלידה.
הנתבעת טענה כי יש לדחות את התביעה בין היתר מאחר ועסקינן בתביעה קנטרנית ומשוללת יסוד. עוד נטען כי בינה לבין התובעת הושגו הסכמות שמטרתן מציאת פתרון הולם וסביבת לימודים ראויה בהתאם לצרכי התובעת. לטענת הנתבעת, תובענה זו מנוגדת להסכמות אליהן הגיעו הצדדים שבעקבותיהן החלה התובעת את לימודיה.
המסגרת הנורמטיבית
ביום 1.1.99 נכנס לתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח - 1998. מטרת החוק הינה לאפשר שילובם ושיתופם של אנשים עם מוגבלות בחיי החברה בכל תחומי החיים. כאשר עוד קבע החוק, כי זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה, מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות. החוק נועד לעגן את זכותו של בעל המוגבלות להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים.
בעבר הייתה מקובלת גישה, לפיה על אדם בעל מוגבלות להתאים עצמו לסביבה בה הוא חי, בכדי שיוכל לתפקד בה, כיום קיימת הבנה, כי יחס שונה לבעלי מוגבלויות וטיפול בהם תוך הפרדתם מהחברה מביא להעמקת חוסר השוויון והנצחת מצבם. בנסיבות אלו, נחקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
הכרעה
רישומה של התובעת ללימודים בוטל עקב נכותה.
הנתבעת הפלתה את התובעת בניגוד להוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות. התובעת לא זכתה לעבור הליך קבלה שוויוני ככל מועמד ללימודים אקדמאים. בשל האמור נגרמה לתובעת עוגמת נפש רבה. כן כמפורט נגרם לה נזק ממשי בשל התחלת לימודיה באיחור של חודש לעומת שאר הסטודנטים.
נוכח התנהלות הנתבעת נפסק כי עליה לפצות את התובעת בסך של 45,000 ש"ח.
כב' השופטת עירית הוד
18.01.2009
רקע התביעה
מדובר בתובענה נזיקית- כספית על סך 100,000 ש"ח אשר הגישה התובעת בגין נזקים אשר נגרמו לה, לטענתה, עת סירבה הנתבעת לקבלה ללימודים גבוהים בשל נכותה, אשר נגרמה כתוצאה משיתוק מוחין מלידה.
הנתבעת טענה כי יש לדחות את התביעה בין היתר מאחר ועסקינן בתביעה קנטרנית ומשוללת יסוד. עוד נטען כי בינה לבין התובעת הושגו הסכמות שמטרתן מציאת פתרון הולם וסביבת לימודים ראויה בהתאם לצרכי התובעת. לטענת הנתבעת, תובענה זו מנוגדת להסכמות אליהן הגיעו הצדדים שבעקבותיהן החלה התובעת את לימודיה.
המסגרת הנורמטיבית
ביום 1.1.99 נכנס לתוקף חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח - 1998. מטרת החוק הינה לאפשר שילובם ושיתופם של אנשים עם מוגבלות בחיי החברה בכל תחומי החיים. כאשר עוד קבע החוק, כי זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה, מושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות. החוק נועד לעגן את זכותו של בעל המוגבלות להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים.
בעבר הייתה מקובלת גישה, לפיה על אדם בעל מוגבלות להתאים עצמו לסביבה בה הוא חי, בכדי שיוכל לתפקד בה, כיום קיימת הבנה, כי יחס שונה לבעלי מוגבלויות וטיפול בהם תוך הפרדתם מהחברה מביא להעמקת חוסר השוויון והנצחת מצבם. בנסיבות אלו, נחקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
הכרעה
רישומה של התובעת ללימודים בוטל עקב נכותה.
הנתבעת הפלתה את התובעת בניגוד להוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות. התובעת לא זכתה לעבור הליך קבלה שוויוני ככל מועמד ללימודים אקדמאים. בשל האמור נגרמה לתובעת עוגמת נפש רבה. כן כמפורט נגרם לה נזק ממשי בשל התחלת לימודיה באיחור של חודש לעומת שאר הסטודנטים.
נוכח התנהלות הנתבעת נפסק כי עליה לפצות את התובעת בסך של 45,000 ש"ח.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il
http://www.takdin.co.il